Snel, snel, snel. Je hebt honderd taken op je bordje liggen en de nieuwsbrief moet er ook nog uit. We weten allemaal hoe het gaat en dat het kan gebeuren. Oeps. Een foutje in de nieuwsbrief. Het ziet er niet professioneel uit, maar het is in de meeste gevallen geen ramp, denk aan een tikfout. Het kan natuurlijk veel spannender: de inschrijflink voor een bijeenkomst werkt niet of er staat een totaal verkeerde prijs vermeld. Laat om deze en 3 andere goede redenen altijd je nieuwsbrief checken voordat deze de deur uit gaat. En intern doen of door een externe specialist?
1. Slordigheden voorkomen
Een extra check zorgt ervoor dat de eerste (meest opvallende) slordigheden worden voorkomen. Zoals niet-werkende links, taal- en typefouten, foutieve data/prijzen, maar ook consistentie in de aanspreekvorm (je/u). Niet zelden is de onderwerpregel de dupe. Deze wordt snel als laatste getypt. En dan gaat het mis. Laat de nieuwsbrief bij voorkeur dus niet als Word-document controleren, maar als testmail.
2. Kritische noot van een externe
Je kan je nieuwsbrief door collega’s laten checken, maar heb je niemand in huis die alles goed op taal kan controleren en/of een marketeer die ook goed mee kan denken, dan kan een externe kracht uitkomst bieden. Een externe marketeer kijkt bijvoorbeeld ook weer eens met een andere blik naar jouw business. Deze afstand zorgt voor een waardevolle kritische noot. Is een nieuwsbriefonderwerp echt interessant voor jouw doelgroep, is de volgorde wel logisch en is je verhaal wel helder genoeg?
3. Krachtiger maken: verhoging open- en doorklikratio
Je nieuwsbrief start met een sterke onderwerpregel. Helaas wordt daar niet altijd goed over nagedacht of getest wat het meest effectief is. Het is de eerste stap van de abonnees om überhaupt bij de inhoud van je nieuwsbrief te komen. Een specialist kan daar kritisch naar jouw onderwerpregel kijken en alternatieven voorstellen. Dit geldt ook voor de titels in je nieuwsbrief en zeker niet te vergeten de call to actions in de nieuwsbrief.
4. Uniformiteit bewaken
In het geval meerdere medewerkers/redacteuren aan een nieuwsbrief werken, kan de stijl nogal variëren. Laat daarom één persoon de finale check doen en dit gelijktrekken en meteen de tone of voice in lijn houden met bijvoorbeeld je site.
Ook jouw nieuwsbrief door externe tekstschrijver/marketeer laten checken?
Bovenstaande redenen zorgen ervoor dat ik (als tekstschrijver en online marketeer) regelmatig word gevraagd om de digitale nieuwsbrief te checken. Kan ik ook voor jouw nieuwsbrieven de finale check doen? Neem dan contact met mij op. In de meeste gevallen kan ik binnen 24 uur de check uitvoeren en als ik tevoren weet dat de nieuwsbrief eraan komt, kan het in overleg sneller. Richtprijs: 50 euro.