Je kent ze wel, de grappige, gevatte social media posts van Heineken, HEMA, Praxis, Coolblue en vele andere grote bedrijven. Inhakers! Dat zijn de items die blijven hangen. Bijvoorbeeld met Valentijn, de Olympische Spelen, Koningsdag en Sinterklaas. Er zijn ontzettend veel momenten (feestdagen en actualiteiten) waar je op in kunt haken. Maar wat kan je er als relatief klein bedrijf of zzp’er mee en hoe pak je het aan? 5 tips om je op weg te helpen.
1. Inhaken, niet puur omdat het kan!
Inhakers zet je met name in om je bereik/zichtbaarheid te vergroten en goodwill te kweken (imago dus). Als je het ten minste goed aanpakt, want een misplaatste inhaker kan ook behoorlijk tegen je werken. Ga dus niet klakkeloos aan de slag om overal op in te haken. Hou rekening met het volgende:
Doseer
Pak je moment. Te veel acties en dezelfde soort berichten kunnen bij jouw volgers gaan irriteren waardoor ze afhaken. Laat wel regelmatig van je horen, maar wissel af van type bericht. Je hoeft niet altijd gevat en grappig te zijn. Een gave foto, interessant nieuwtje of een goede aanbieding is vaak waardevol voor je volgers.
Relevantie
Kies momenten die een link hebben met jouw werk, branche, klanten, producten, diensten etc.. Kortom, zorg voor een echte inhaker. Er zijn zoveel momenten in het jaar. Vast en zeker genoeg die echt bij jou passen, én waar je een goede tekst en beeldmateriaal bij hebt, want het moet er wel verzorgd uitzien. Ik zeg bewust verzorgd, omdat kleine bedrijven nu eenmaal niet een duur reclamebureau in kunnen schakelen.
Zorg voor een glimlach
Een goede inhaker zorgt voor een glimlach. Nogmaals geldt dat we niet altijd humor van het hoogste niveau verwachten, maar een oprecht leuk, lief, verterend, grappig en/of gevat bericht doet wonderen. Hou het ook dicht bij jezelf/bij de uitstraling van je bedrijf.
De kunst van eenvoud
Social media is vluchtig. Langdradige of ingewikkelde verhalen slaan de plank mis. In een oogopslag moet jouw beeld en tekst duidelijk zijn.
Wees origineel
Een beetje creativiteit is wel erg welkom. Vind je dat lastig, check dan of jouw medewerkers of omgeving je op weg kunnen helpen. Een paar minuten brainstormen tijdens de koffiepauze kan al wonderen doen. Denk gerust buiten de kaders en laat je verrassen door anderen. En twijfel je of een bericht goed genoeg is, laat het dan ook snel een paar mensen zien voordat je het publiceert.
2. Plan inhakers in, maak gebruik van een kalender
Door je dagelijkse werk is het bijhouden van social media vaak het eerste wat er bij inschiet.
Dat wordt dus plannen! Maar maak het wel behapbaar. Kies voor een 6-weekse planning. Online kan je ontzettend veel inhaakkalenders vinden. Zelf vind ik deze erg fijn en uitgebreid: www.inhaakkalender.nu
Bekijk in deze kalender welke momenten het best bij jouw business passen en waar je wellicht al direct een eerste idee bij hebt. Ga er trouwens niet klakkeloos vanuit dat de dagen kloppen. Check nog even andere sites of inderdaad de inhaakdagen kloppen. Vaak zijn er nationale en internationale dagen, kies ook daarbij wat het best matcht.
Kijk trouwens ook welke hashtags het meest gebruikt worden bij een themadag. Zo ben je nog breder zichtbaar. Strooi op Facebook niet te veel met hashtags, op Twitter en zeker Instagram is het wel aan te raden.
3. Hou spontane inhakers achter de hand
Naast de vaste dagen heb je ook andere inhaakmomenten. Grofweg twee soorten: volledig onverwachte en te verwachten momenten. Onder de eerste groep valt bijvoorbeeld het uitblijven van de 5e ring tijdens de winterspelen in Sotsji. Daar werd flink op ingehaakt. Een eerste gouden medaille voor Nederland kun je daarentegen wel verwachten of de eerste bloedhete dag van het jaar. Hou voor die momenten alvast een item achter de hand, zodra het zover is ben je er als de kippen bij om in te haken. Hoe actueler, hoe beter. Je kan zelfs een eigen hashtag tot leven brengen!
4. Bekijk andere inhakers ter inspiratie
Kom je er qua creativiteit niet helemaal aan uit? Laat je dan inspireren door inhakers die al geweest zijn. Kopiëren is not done, maar het kan je net een zetje in de juiste richting geven.
- Via Google afbeeldingen kan je zoeken wat er specifieke inhaakmomenten is gepubliceerd
- Bekijk de Facebookpagina’s van een tiental topmerken
- En check zeker ook sites met lijstjes (bv http://debestesocialmedia.nl/14-liefdevolle-inhakers-voor-valentijn/, http://www.adformatie.nl/nieuws/10-nederlandse-inhakers-op-pokemon-go )
5. Tips voor beeldmateriaal
Zorg er zoals gezegd voor dat je beeldmateriaal er verzorgd uitziet. Je kan niet verwachten dat je zelf het werk van een reclamebureau levert, maar maak gebruik van online tools. Een bekende is Canva. Je kan er met eigen foto’s en gratis (en tegen zeer beperkte kosten) foto’s een mooie social media post inclusief tekst in elkaar zetten. Zit er geen geschikte foto bij, Google dan eens op gratis stockfoto’s en sla de sites op waar je foto’s vindt die bij jouw smaak/bedrijf passen.
Hulp nodig bij inhakers/social media beheer?
Heb je behoefte om te brainstormen of zoek je iemand die de inhakers voor jou bedenkt en uitwerkt? Laten we dan eens kennismaken. Ik help je graag.
Ja, laten we eens kennismaken!