Ben je nog maar net zakelijk met Instagram gestart of valt het aantal volgers tegen? Lees dan deze tips waardoor je snel meer echte volgers op Instagram krijgt. Gegarandeerd relevante, waardevolle volgers. Niet gekocht, niet fake! Het kost je maar een kwartier per dag.
1. Goed beeldmateriaal de basis voor meer Instagram volgers
Deze staat met stip op 1. Ik bespreek eerst kort deze basis. Instagram draait meer dan welk social media kanaal om de ‘plaatjes’. De foto’s die je plaatst moeten goed zijn. Je hoeft geen professionele fotograaf te zijn, maar besteed er wel extra aandacht aan. Kijk naar andere accounts, hou het beeld duidelijk, rustig en licht. De standaard filters bieden veel opties. Mogelijk nieuwe volgers kijken altijd eerst naar jouw account voordat ze beslissen deze wel/niet te volgen. De eerste indruk moet dus goed zijn. Zorg eerst dat je een aantal goede berichten hebt staan voordat je gaat werven.
En hopelijk overbodig om te zeggen: zorg voor relevante berichten. Vraag je altijd af of een item interessant is voor je doelgroep. Vind je het lastig steeds iets nieuws te bedenken, laten we dan eens sparren
2. Kies de juiste hashtags
Instagram hangt van hashtags aan elkaar. Mensen volgen hashtags, zoeken naar hashtags en komen via deze weg vaak bij nieuwe accounts om te volgen. Kies daarom bij elk nieuw bericht heel bewust de hashtags. Maar hoe doe je dat? Ik geef je vier tips om daar achter te komen:
- Bekijk welke hashtags een concurrent gebruikt. Dan wel eentje die al een tijd serieus met Instagram bezig is. Die heeft het eerste voorwerk al gedaan.
- Gebruik zelf eens de Instagram zoekfunctie en bekijk de automatische suggesties van Instagram.
- SocialMediaToday heeft een infographic gemaakt met 266 hashtags (38 categorieën) om je bereik te vergroten. Categorieën zoals retail, muziek, fashion, koken, reizen en quotes. https://www.socialmediatoday.com/news/266-business-hashtags-to-expand-your-reach-on-instagram-infographic/517151/
- Staar je niet blind op de aantallen, het is juist goed om (ook) de niche hashtags te gebruiken. #Auto en #Opel mogen dan wel goed scoren, maar #OpelAstra zal meer relevante Instagrammers opleveren.
Staat jouw Instagram-account als zakelijke geregistreerd, dan kan je ook de statistieken van jouw berichten bekijken. Zo zie je hoe groot het bereik is door de gebruikte hashtags. Ga trouwens niet helemaal los met de hashtags. Het aantal van 30 is toegestaan. Probeer de meest relevante in je omschrijving op een natuurlijke manier op te nemen en plaats de rest verder uit beeld. Gebruik ze ook niet allemaal, puur omdat het kan. Je kan natuurlijk ook aan de slag met een eigen hashtag voor je merk, dienst of event. Ik laat die optie even buiten beschouwing.
3. Volg jouw doelgroep op Instagram via accounts met doelgroepoverlap
- Speur even en breng andere accounts in kaart die (grotendeels) dezelfde doelgroep hebben. Beperk je niet alleen tot concurrenten. Heb je een restaurant in Delft, dan zijn niet alleen de volgers van (vergelijkbare) restaurants interessant, maar inwoners van Leiden algemeen. Accounts die over (de gemeente) Delft gaan zijn dus ook interessant. Nu zie je hoe groot de groep kan zijn die ook interesse in jouw account kan hebben. Een mooie manier om ook jouw doelgroep beter te leren kennen. Je komt in beeld door deze mensen te volgen en/of een bericht te liken. Een deel van de groep volgt jou gegarandeerd terug. Het hangt natuurlijk van jouw business af, maar een kwart is een mooi aantal. Doe dit trouwens niet in één klap, maar doseer. Elke dag een beetje. Ben je trouwens veel online, hou dan ook actueel de likes die andere accounts krijgen in de gaten. Je kan dan snel deze mensen volgen of hun berichten liken. Zij zijn kennelijk net online geweest waardoor de kans groter is dat ze nu ook jouw activiteit zien.
- Zit je niet in elkaars vaarwater, dan kan je in jouw bericht ook andere accounts taggen. Als dit voor het andere account interessant genoeg is om te delen (regrammen), ben je meteen weer bij veel meer mensen in beeld. Regrams zijn goud waard! Doe dit trouwens met mate en alleen wanneer dit voor iedereen een meerwaarde biedt, anders zorgt het alleen maar voor irritaties.
- Volg de meest interessante hashtag(s) voor jouw business. Zo zie je niet alleen wat er speelt, maar heb je meteen de kans om je doelgroep uit te breiden, relevante accounts te volgen die jou hopelijk ook gaan volgen.
4. Interactie, interactie, interactie op Instragram
Wat ik expres hierboven niet heb genoemd is interactie. Dit is zo belangrijk, dat het apart de aandacht verdient.
Reageer op berichten van jouw doelgroep en binnen jouw business. Doe het alleen waar het op een natuurlijk manier op z’n plaats is. Niet forceren en geen standaard teksten plaatsen. Zo leer je mensen kennen, leren ze jou kennen, zorg je voor sympathie, gaan mensen jou eerder volgen en reageren ze eerder op jouw berichten. Als je reacties krijgt, probeer dan ook zo snel mogelijk een reactie terug te geven.
Lukt het om dit goed op te pakken, dan ziet Instagram jou ook als een waardevolle echte deelnemer aan het platform en zal je beter scoren.
Belangrijke laatste dringende tip: Hou je volgers ook vast. Verslap niet in beeld en niet in interactie. Stop er dus tijd in. Doet doe je al met maar 15 minuten per dag.
Meer Instagram-advies nodig of (onderdelen) uitbesteden?
Heb je behoefte om te brainstormen omtrent jouw Instagram-account of zoek je iemand (uit Delft) die items voor jou bedenkt en uitwerkt? Laten we dan eens kennismaken.